TOP 5 marketingových fíglů z roku 2019 pro e-shopy na Shoptetu

Rok 2019 je definitivně za námi. Pojďte si přečíst, s čím jsem nejčastěji pomáhal e-shopům na Shoptetu a kde má většina e-shopů největší rezervy v marketingu.

Spouštění inzerce

Spousta e-shopů se na mě obrátila s tím, že by rádi začali s inzerci v PPC systémech a ve vyhledávačích zboží. Jaké kampaně považuji za základní, jaké kampaně by vám měly běžet a proč?

U většiny e-shopů nejvíc peněz vydělává produktová kampaň v Google Ads. Doporučuji spustit s ruční CPC, nechat si v Mercant centru schválit co nejvíc produktů a pravidelně vyhodnocovat výsledky. Pokud je v kampani dost konverzí (aspoň 50 konverzí měsíčně), můžete ušetřit spoustu času při správě kampaně přepnutím na Smart shopping kampaň.

Jako doplněk produktové kampaně nastavuji DSA kampaň, což jsou dynamicky tvořené textové inzeráty do vyhledávání. Kampaň dokáže odhalit, z jakých dotazů můžete získat nejvíc objednávek a pro ty můžete připravit samostatné kampaně. Při vyhodnocování výsledků DSA kampaně je potřeba dát pozor, jak velkou část objednávek a tržeb tvoří brandové dotazy, u kterých byste nejspíš získali objednávku, i kdyby DSA kampaň neběžela. Praktické je vyloučit z DSA kampaně všechny brandové dotazy a dát je do samostatné kampaně, u které budete mnohem přísnější na výsledky.

Když už se chcete pustit do inzerce ve vyhledávání, začněte s top produkty a případně s top kategoriemi. Výběr klíčových slov, tvorba reklam a nastavení kampaní vyžadují zkušenosti i znalost prodávaného sortimentu a jejich vytváření je poměrně pracné.

Při nastavování inzerce nezapomeňte nastavit správně konverze a sběr remarketingových publik. I kdybyste nespustili remarketingovou kampaň, budou se vám publika hodit u ostatních kampaní.

Heureka a další vyhledávače zboží

U Heureky a Zboží.cz je tak jednoduché spuštění inzerce a mají tak dobrý poměr nákladů a tržeb (PNO), že je doporučuji aspoň vyzkoušet naprosté většině e-shopů. XML feed najdete v e-shopu, při registraci zadáte jen informace o e-shopu, dobijete kredit a inzerce začne přivádět nové zákazníky. Když se vám k tomu podaří napárovat kategorie na kategorie zbožáků, můžou se stát zbožáky významných, ale i největším zdrojem objednávek.

Pokud prodáváte nábytek, vybavení domácnosti, věci na zahradu apod., zkuste inzerci na Favi a Biano. Zde je již potřeba hlídat náklady na inzerci a vypínat z inzerce kategorie, které jsou ztrátové. Podobně funguje placený režim na Glami pro prodejce oblečení, obuvi a módních doplňků.

Sklik

Přestože Sklik u většiny e-shopů přináší jen zlomek tržeb Google Ads, může být zajímavým a hlavně ziskovým zdrojem. Na začátek spouštím produktovou kampaň a dynamický retargeting. Obě kampaně jsou velmi rychle a poměrně jednoduše nastavitelné a při občasné kontrole a úpravě cen za proklik a případně rozpočtů můžou vydělat zajímavé peníze. Tyto kampaně navíc osloví spoustu lidí, kteří Google nebo třeba Heureku nepoužívají.

Facebook

Pomáhal jsem i s rozjezdem inzerce na Facebooku konkrétně s dynamickým remarketingem. Tato inzerce si ale zaslouží specialistu, kterým nejsem. A na to, aby se Facebook stal jedním z hlavních zdrojů tržeb, je také potřeba mít vhodný sortiment a lidi, které práce s Facebookem baví. Jestli chcete s inzercí na Facebooku začít, najděte si na to odborníka, nebo si aspoň buďte jistí, že víte, jak výsledky vyhodnocovat. Výsledky, které uvidíte v Business manageru, jsou dost rozdílné oproti tomu, co najdete v Google Analytics.

Optimalizace inzerce

Ať už se jedná o jakoukoliv inzerci, začínám vždy vyhodnocením výsledků z pohledu tržeb a podílu nákladů na tržbách. Ideálně by měla inzerce přinášet co nejvyšší tržby při co nejnižších nákladech. A přijde mi zajímavé, že se setkávám s kampaněmi, které stály i desítky tisíc, aniž by přinesly jedinou objednávku.

Schválně se zkuste podívat všude tam, kde utrácíte peníze za reklamu, jestli vám reklama přináší víc, než co vás stojí. Pokud tomu tak není, je potřeba inzerci upravit, nebo úplně vypnout. Pokud si nejste jistí, jak správně výsledky vyhodnotit, obraťte se na někoho zkušeného, ať nevypínáte kampaně, které jsou pro vás ziskové. Pokud naopak v pohodě zvládáte vyhodnocení, podívejte se na jednotlivé části inzerce, ať už jsou to kampaně, reklamní sestavy, inzeráty, klíčová slova, produktové skupiny, publika, zařízení, nebo kategorie. Vždy se najdou silná místa s velkým potenciálem i slabší místa, na kterých je potřeba zapracovat.

Kromě úprav špatně fungující inzerce velmi často posiluji inzerci tam, kde funguje skvěle. Pokud má e-shop 40% marži, je zbytečné držet PNO kampaní pod 5 %. Zvýšení nabídky sice zvýší útratu a většinou i PNO, ale inzerce může získat víc objednávek a vydělat víc peněz. Zkuste najít, jaká inzerce má nejnižší PNO a zamyslet se, jestli by vám nepřinesla víc, kdybyste jí zvýšili rozpočet.

U nových klientů řeším poměrně často nepoměr mezi nastavenými cenami za proklik (CPC) a denními rozpočty. Pokud je CPC příliš vysoká vzhledem k rozpočtu, celý rozpočet se prokliká během části dne a zbytek dne je inzerce vypnutá. Přitom většinou stačí jen zvýšit rozpočet u inzerce, se kterou jste spokojení, nebo snížit CPC, pokud inzerce není úspěšná. Získáte pak víc objednávek případně vám vydrží déle kredit, inzerce přivede se stejnými náklady víc návštěvníků a většinou i vyšší tržby.

Nastavení e-shopu v administraci Shoptetu

V nastavení Shoptetu pomáhám nejčastěji s výchozími kategoriemi, kterým jsem věnoval článek Výchozí kategorie na Shoptetu – základ pro zbožáky, SEO, PPC i pro navigaci zákazníků. Dále s nastavením generování titulků a meta popisů (Základní SEO), s nastavením automatického přesměrování URL adres (Pokročilé SEO), s propojením na reklamní systémy (Propojení) a s nastavením dostupností (Nastavení – Produkty – Dostupnosti). Většina z toho jde nastavit velmi jednoduše, když člověk ví, co má kde vyplnit a vybrat. Je to další z věcí, kde může nezkušený člověk napáchat dost škody a kde se vyplatí minimálně konzultace s odborníky.

Textový obsah e-shopu

Ohledně obsahu většinou klientům dávám jen doporučení týkající se těch částí obsahu, které nejsou moc vidět. Doporučení k popisu produktů jsou poměrně dobře známá, ale výsledky se dají zlepšit i úpravou titulků, meta popisů, odkazů na důležité stránky, doplněním výrobců a EAN kódů, kterým jsem věnoval článek Má smysl vyplňovat v e-shopu EAN kódy? Ano, ale… Dnes už bych doporučil vyplnit EAN kódy u všech produktů, kde je to jen trošku možné.

Audity inzerce, doporučení a nabídky spolupráce

Během roku jsem poslal eshopařům desítky auditů inzerce, doporučení a nabídek většinou i s naceněním. Většina nabídek skončila buď jednorázovou zakázkou, nebo delší spoluprací díky tomu, že si mě většina poptávajících sama vybrala. Nabídky posílám jen těm, u kterých se těším na případnou spolupráci ať už proto, že vidím velký potenciál na zlepšení výsledků, nebo proto, že je mi sympatický člověk, se kterým bych měl spolupracovat.

Během roku jsem pomohl radou, ale i nastavením e-shopu, reklamních účtů, spuštěním inzerce či její optimalizací řadě e-shopů zdarma. Důvodů je hned několik. Zaprvé mě to baví někomu pomoct a nic za to nechtít. Prostě příjemně překvapit a udělat někomu radost, podpořit ho v jeho často nelehkém snažení splnit si svůj sen. Pak mi nedává smysl řešit placení u práce, která trvá méně než hodinu. Než k takové práci vystavovat fakturu a řešit její (ne)uhrazení, to radši udělám práci zdarma. A pak je pro mě práce zdarma zdrojem pěkných referencí, doporučení a způsobem, jak si budovat osobní brand. Stejně jako otevřenost, kterou jsem teď použil. 😉

Doporučení pro e-shopaře mám poměrně jednoduché, ale z mého pohledu zásadní. Rozlišujte klíčová místa vašeho podnikání či marketingu od rutinních záležitostí, které po zaškolení zvládne každý rozumný člověk. U klíčových oblastí a úvodního nastavení investujte do odborníků se skvělými referencemi. Vyplatí se vám to mnohonásobně.

Závěr a nabídka

Dočetli jste až na konec, pak vám gratuluji. Budu moc rád, když mi napíšete, které z doporučení pro vás bylo užitečné. Nebo se pochlubte i s odkazem na váš e-shop, že máte všechno vyladěné na maximum. 😉

Pojďme pomoct ostatním

Myslíte si, že je článek užitečný a že by mohl pomoct někomu z vašeho okolí? Sdílejte ho třeba na Facebooku či Twitteru. Můžeme lidem udělat víc radosti, než si dovedete představit. 

Nabídka pomoci pro e-shopaře

Chcete zlepšit výsledky vašeho e-shopu? Obraťte se na mě. Stačí mi zavolat na číslo +420 604 160 755, nebo napsat na info@vladimirprichystal.cz. Podívám se na váš e-shop a jeho výsledky, pošlu doporučení a cenovou nabídku, pokud to bude dávat smysl.

Užitečné informace a návody pro e-shopaře

Chcete dostávat na mail aktuální informace ze světa marketingu pro e-shopyObjednejte si odběr novinek, nebo mě sledujte na Facebooku a na Twitteru.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *